Den maaagiske pillen...

God styrke i muskulaturen rundt kne er svææært viktig uansett om du har artrose i hofte eller kne (eller begge).

Drømmer du om mindre smerter, bedre fysisk funksjon og mer energi, for eksempel? I såfall er du ikke alene om det målet.

Hva om det hadde fantes en maaaaagiske pille?💊
En pille som ga utelukkende positive effekter på helsen din og som hadde null bivirkninger?
Ville du tatt den?💁🏼‍♀️ Jeg tipper det hadde stått øverst på ønskelisten hos de fleste!

Den magiske pillen jeg snakker om er (trommevirvel🥁):

🌟TRENING🌟

Ville du tatt den magiske pillen som kunne gitt deg følgende fordeler:

⬇️Minsket stivhet og smerter fra ledd? Styrketrening kombinert med kondisjonstrening og trening av balansen er et av de mest effektive behandlingstiltakene for personer med artrose i hofte/kne. Det trenger ikke være snakk om knallhard trening, eller å trene i timesvis hver dag. Du kommer langt med relativt enkler tiltak.

💪Gitt deg en sterkere kropp slik at hverdagslige ting som f.eks å reise/sette seg blir mye lettere. Stødigere gange og lavere fallrisiko ved høyere alder?

🦴Redusert risiko for beinskjørhet, og tettere beinmasse med mindre symptomer fra beinskjørheten for deg som allerede har det?

⬇️Drastisk minsket risikoen for en rekke livsstilssykdommer (blant annet hjerte- karsykdom, lungesykdom, kreft, høyt blodtrykk, høyt kolesterol og diabetes type 2. og andre kroniske sykdommer. ☠️Fysisk inaktivitet er derfor en av de fremste risikofaktorene for sykdom og død i vår del av verden.

⬆️👌Trening i mange tilfeller bedre symptomene på en rekke sykdommer en ofte må lære å leve med. For å nevne noen; KOLS, astma, hjerteproblemer, beinskjørhet, langvarige rygg/nakkesmerter, ME, Parkinson og selvsagt artrose.

😁Bedre humøret! Når du trener skilles det ut en deilig cocktail med flotte hormoner i hjernen som kan bedre humøret vårt.

😴💤Bedre søvn.

💃Mer energi og overskudd. Dette kan også virke positivt inn på sosiale relasjoner.

🏃‍♀️Bedre fysisk funksjon (økt styrke, bedre kondisjon, bedre balanse m.m).

💪Mestringsfølelse når du merker at du når målene du setter deg og du ikke gir opp, selv om det iblant blir tungt og vanskelig.

🥗Trening kan hjelpe til å motvirke overvekt (sammen med et sunt kosthold) og bedre kroppssammensetningen, mer muskler og mindre fett. 7/10 nordmenn er overvektige, og høy kroppsvekt kan gjøre smerter og plager verre. På den andre siden vil selv en relativt beskjeden vektnedgang (for overvektige) ha god effekt.

🧠Minske risikoen for kognitive sykdommer, trening er meget god medisin for hjernen vår og mye tyder på at regelmessig trening f.eks kan bremse utviklingen og minske risikoen for Alzheimers.

🏋🏼‍♀️Om du bedrer din fysiske funksjon, vil dette få stor positiv effekt for deg.

Uansett om du er ung eller gammel. Faktisk blir det bare viktigere og viktigere å trene jo eldre du blir.

Dette er bare noen av fordelene!🙌

Det finnes selvsagt ingen slik magisk pille. Det krever innsats og det krever tid for å få disse fantastiske resultatene.

Men det viktigste er å begynne, og å gjøre litt.

Litt blir brått til mye når vanen er etablert og når du etter noen uker eller måneder virkelig begynner å kjenne på de utrolige resultatene blir alt mye lettere.

Det kan være nok å begynne rolig med noen få styrkeøvelser to ganger i uken og en gåtur tilpasset smerter og plager.

Har du tatt din magiske pille idag? Og hvilke effekter gir trening DEG?💁🏼‍♀️

Jeg heier på deg og selv om det kan være krevende iblant så er jeg sikker på at du får det til om du bestemmer deg! :)

PS; si gjerne hei til meg i gruppen på  facebook eller på  Instagram  når du er innom. Jeg vil gjerne bli bedre kjent med deg :D

PPS; Visste du at om du deler målet ditt med noen, så er sjansen MYE større for at du når det? Så del gjerne målet ditt med meg, jeg syntes det er kjempespennende å følge deg på veien.

Vil du ha litt hjelp med treningen?

Nå er det et ekstremt godt tilbud på 12 ukers treningsprogram for hofte og kne som passer for alle nivåer!

Les mer under.

TRENINGSPROGRAM FOR HOFTE OG KNE

Flere bloggartikler:

Hvor ofte bør du trene med artrose?

Er du også usikker på dette? Det kan være vanskelig å vite hvor ofte en bør trene, spesielt i begynnelsen.

Ler mer →

Har du prøvd denne geniale øvelsen?

Enkel, men svært effektiv øvelse for deg med artrose i kne. Test den ut hjemme i sofaen eller på studegulvet.

Lurer du også på dette om artrose?

Les mer her om vanlige myter om artrose, og les hva som faktisk stemmer.

Få tre gratis treningsvideoer over tre dager rett til din e-post!

Meld deg på under her (gratis) og kom i gang med trening som medisin mot artrose.

Få treningsvideoene tilsendt!