Nye anbefalinger for artrose

Usikker på hva du burde gjøre? Ingen problem

Det første steget for å få det bedre med artrose er å få oversikt over hva du bør gjøre, og hva du burde prøve å unngå.

Jo mer du vet, jo lettere blir det å gjøre riktige tiltak slik at du får det bedre. Det er håp og det er mye du selv kan gjøre for å få det bedre og leve godt med artrose.

PS, selv om anbefalingene ikke støtter en behandlingsform eller et medikament/kosttilskudd, betyr ikke det nødvendigvis at du hadde fått null effekt av dem. Det betyr bare at anbefalingene kun støtter det som er forsket mye på, og som har dokumentert effekt i klinisk forskning. Jo mer det forskes på artrose, jo mer lærer vi om effektiv behandling. Rådene blir nok oppdatert i fremtiden når det er forsket mer, men her er gjeldende fra oktober 2022.

Anbefalingene fra NICE er som følgende:

DISSE BEHANDLINGSMÅTENE ANBEFALES:

I korte trekk:

• God informasjon
  • Riktig trening
  • Unngå overvekt
  • Bruke betennelsesdempende kremer
  • NSAID tabletter
  • Ganghjelpemidler
  • Kognitiv terapi ved behov
  • Kortisonsprøyte

Mer utfyllende:

Å vite nok om leddsykdommen artrose er svært viktig. Du bør lære mer om hva artrose faktisk er, lære hvordan du kan få det bedre ved å gjøre riktige tiltak, lære om medikamentene som kan hjelpe og hvordan du kan mestre sykdommen bedre.

Riktig trening og et spesialtilpasset treningsprogram, gjerne laget av og veiledet av helsepersonell. Både styrketrening, og kondisjonstrening er anbefalt. (Helsefysio anbefaler også balansetrening i tillegg)

Unngå overvekt og oppretthold en sunn kroppsvekt over tid. 7/10 nordmenn er overvektige. Vektnedgang er anbefalt om du er overvektig, spesielt ved hofte og kneartrose. Å unngå overvekt er anbefalt fordi mye fettvev i kroppen kan fremme betennelser. Å unngå overvekt vil derfor minske disse betennelsestilstandene i kroppen. En sunn kroppsvekt kan bidra til at du får mindre smerter og får bedre fysisk funksjon. Vektnedgang på kun 10% av kroppsvekten kan ha stor smertestillende effekt.

Betennelsdempende kremer kan anbefales, spesielt ved kneleddsartrose. Dette bør ikke være det eneste tiltaket, trening, fysisk aktivitet og et sunt kosthold bør også implementeres. Diskuter gjerne dette med legen/fysioterapeuten din før du tester.

NSAID tabletter, inkludert COX-2 hemmere kan brukes, om betennelsesdempende kremer ikke har effekt. Medikamenter skal brukes på minst mulig effektiv dose, og over så kort tid som mulig. Snakk alltid med legen din først og diskuter eventuelle faktorer som gjør at du ikke burde bruke medikamentet og eventuelle forventede bivirkninger.

Ganghjelpemidler anbefales ved behov. Stokk, staver eller krykker anbefales ved betydelige gangproblemer. Det er bedre å bruke ganghjelpemidler og gå med mindre smerter og på en bedre måte, enn å halte med store smerter.

Kortisonsprøyte kan benyttes en sjelden gang, men vær obs på at det kun har kortvarig smertelindrende effekt. Det er ikke anbefalt med gjentakende injeksjoner.

Kognitiv terapi. Det kan være utfordrende å leve med smerter og plager. Ved behov for å få litt hjelp til å mestre smertene eller ved depresjon, anbefales kognitiv terapi. Terapien kan gjerne kombineres med trening.

DISSE BEHANDLINGSMÅTENE ANBEFALES IKKE:

I korte trekk:

• Atroskopi
  • Støtteskinner/såler (med unntak)
  • Akupunktur og elektroterapi
  • Kosttilskudd
  • Hyaluronsyre
  • Opioder
  • Glukosamin, kondroitin
  • PRP
  • Bifosfonater

Mer utfyllende:

Artroskopi av kneet med fjerning av menisk og/eller bruskopprydning frarådes. Det viser seg at det ikke har bedre effekt enn placebo. (Ved mekaniske låsninger i kneet blir anbefalingene annerledes).

Støtteskinner og såler anbefales ikke - unntaket er hvis du har store gangproblemer på grunn av kneartrose. Da kan tiltaket testes.

Passive behandlinger, som akupunktur og elektroterapi viser liten effekt for artrose.

Kosttilskudd ser ikke ut til å ha noe for seg. Det er foreløpig bevist liten effekt av ulike kosttilskudd.

Hyaluronsyre sprøytet inn i leddet er ikke anbefalt, da det viste svært liten effekt i studiene.

Opioider er sterkt frarådet siden det kun har moderat smertelindrende effekt, men samtidig høy risiko for bivirkninger og for avhengighet.

Glukosamin, kondroitin er ikke anbefalt på grunn av manglende smertelindrende effekt, vist i uavhengige studier.

PRP, stamcellebehandling er ikke anbefalt. Behandlingsformen er i liten grad standardisert, og det er usikkerhet knyttet til både sikkerhet og effekt. I dag regnes dette eksperimentell behandling.

Bifosfonater er ikke anbefalt fordi det ikke er vist effekt på smerte eller funksjon ved artrose.

Paracetamol anbefales ikke da det er lite bevis for at det fungerer godt.

PS, snakk alltid med legen din (og eventuelt fysioterapeut) før du begynner å ta medikamenter eller kosttilskudd.

Om du i samråd med lege blir enige om å teste et medikament eller kosttilskudd og det hjelper deg - så bør du bruke det.

Disse rådene er basert kun på det som er godt dokumentert med forskning. (Det kan likevel være du opplever effekt av et tilskudd/medikament selv om det ikke er anbefalt i rådene fra NICE).

Hvor kommer anbefalingene fra?

De nye anbefalingene kommer fra National Institute for Clinical Excellence (NICE). De støttes også av Nasjonal kompetansetjeneste for revmatologisk rehabilitering.

Du kan lese anbefalingene fra NICE her: https://www.nice.org.uk/guidance/ng226/chapter/Recommendations

Vil du ha litt hjelp til å komme i gang med treningen?

Er du usikker på hvordan du bør trene? Hvilke øvelser som er best for artrose i kne og hofte og hvor ofte du bør trene? Det er fullt forståelig. Det er ikke lett å vite.

Derfor kan det være lurt å få litt hjelp på veien.

BLACK FRIDAY TILBUD:

Sikre deg treningsprogram og e-bok for deg med artrose i hofte eller kne. Laget av fysioterapeut med spesialkompetanse på artrose.

Nå kun 697 kr for e-bok, 12 ukers treningsprogram for tre ulike nivåer + mange supre bonuser.

SIKRE DEG E-BOKEN

Flere bloggartikler:

Hvor ofte bør du trene med artrose?

Er du også usikker på dette? Det kan være vanskelig å vite hvor ofte en bør trene, spesielt i begynnelsen.

Les mer →

Har du prøvd denne geniale øvelsen?

Enkel, men svært effektiv øvelse for deg med artrose i kne. Test den ut hjemme i sofaen eller på studegulvet.

Lurer du også på dette om artrose?

Les mer her om vanlige myter om artrose, og les hva som faktisk stemmer.